Artikel
Station Groningen is een van de belangrijkste stations van Noord-Nederland. Dagelijks maken meer dan 33.000 reizigers gebruik van het station en in 2030 neemt dit toe tot 44.000 reizigers. Om Groningen klaar te maken voor de toekomst werken wij samen met opdrachtgever ProRail hard aan het station en de omgeving. Zo pakken we diverse stations aan om de verbinding met ander openbaar vervoer makkelijker, sneller en comfortabeler te laten verlopen. En zo hebben we dat ook bij Station Groningen Europark gedaan, lees hier hoe.
Werkzaamheden aan het spoor tussen Groningen Station en Station Groningen Europapark zijn uitgevoerd om het groeiende aantal reizigers beter te kunnen bedienen. Het voormalige opstelterrein ten zuiden van het spoor is verplaatst naar een nieuw gebied buiten de stad genaamd ‘De Vork’. Hierdoor is er ruimte vrijgekomen voor een vierde spoor tussen de stations, wat meer treinverkeer mogelijk maakt.
Station Groningen Europapark zelf heeft ook een upgrade gekregen; er is een extra perron toegevoegd waardoor treinen uit Leeuwarden, Delfzijl en Roodeschool nu ook kunnen stoppen. Verder hebben regionale treinen en treinen van de NS nu een eigen spoornetwerk gekregen, waardoor ze gemakkelijker het station in en uit kunnen rijden. Mooie ontwikkelingen om het treinverkeer in het topje van ons land te verbeteren.
Door de aanleg van nieuwe sporen is er meer treinverkeer mogelijk van en naar Station Groningen Europark. Daarnaast zorgen de aanpassingen aan het station voor een betere verbinding tussen het openbaar vervoer en de stad. Zo is Groningen nu en in de toekomst goed bereikbaar.
Het werk bestaat onder andere uit de bouw van een reizigerspassage, een fietsenkelder, meer en langere treinperrons, een nieuw busstation en buschauffeurs-/installatiegebouw, een bustunnel, een fietstunnel en een kiss and ride.
Lees meer