Groningen en daarmee het Noorden van Nederland beter bereikbaar maken. Daar gaat Strukton in opdracht van ProRail aan bijdragen met het project Groningen Spoorzone.
Daar gaat Strukton in opdracht van ProRail aan bijdragen met het project Groningen Spoorzone.
Eind dit jaar starten de voorbereidende werkzaamheden en vanaf volgend jaar gaan de uitvoerende werkzaamheden rondom het spoorcontract van start. Een integraal project waarbij negen disciplines van Strukton samenwerken voor aantrekkelijk spoorvervoer.
Het project Groningen Spoorzone is opgedeeld in drie contracten:
Grondcontract | Bouwrijp maken van het opstelterrein Vork en aanleg van een archeologisch wandelpark
Hiervoor is het terrein in de Vork in Harenbouwrijp gemaakt. Dit contract wordt dit jaar nog afgerond.
Spoorcontract | Alle spoorse aanpassingen binnen het projectgebied
Dit is het contract dat Strukton gegund heeft gekregen en behelst:
• Het aanleggen van de sporen op het nieuwe opstelterrein op de Vork in Haren
• De bouw van een extra spoor tussen station Groningen en station Groningen Europapark
• De bouw van een extra perron op station Groningen Europapark
• Het doorkoppelen van de sporen op station Groningen
Stationscontract | Voor de civiele aanpassingen op station Groningen
Binnen dit contract worden onder andere de bouw van de voetgangerspassage, de bustunnel met busstation, de fietstunnel en de fietsenstalling gerealiseerd.
Integraal werk
Diverse Strukton bedrijven slaan de handen ineen voor deze megaklus. Zo zijn de disciplines Baan, Bovenleiding, Seinwezen en Voedingen en Kabel en Leidingen betrokken. Daarnaast nemen Molhoek CCT, Installatie Services/Mobility Solutions, Reef Infra en GBN uiteenlopende werkzaamheden binnen het spoorcontract op zich.
Samen denken in levensduur
Voor dit project wordt in ieder geval de gewassen en gerecyclede ballast van GBN toegepast. Voor overige duurzame toepassingen wordt, samen met ProRail, gekeken naar de mogelijkheden.
Spoorplan Noord Nederland
Groningen Spoorzone is één van de belangrijke projecten van het Spoorplan Noord Nederland. Met dit plan nemen de reismogelijkheden met de trein naar het noorden flink toe. Hierdoor ontstaan er snellere verbindingen in de regio en naar de Randstad.