Project
Strukton is in Den Haag druk bezig met de voorbereiding van de renovatie van de Hubertustunnel. De binnenkant van de tunnel wordt opgeknapt en installaties worden vervangen. Daarnaast zal Strukton ook de naastgelegen viaducten Wittebrug en Madurodam onder handen nemen en het bijbehorende wegdek van 2,5-kilometer vernieuwen.
De 1600-meter lange Hubertustunnel is onderdeel van de Noordelijke Randweg en loopt van de Landscheidingsweg tot aan het Hubertusviaduct. De Hubertustunnel is een stadstunnel voor autoverkeer en bestaat uit 2 geboorde buizen met een totale lengte van ca. 1600 meter. In elke tunnelbuis zijn 2 rijstroken. De Hubertusviaducten bestaan uit 2 ongelijkvloerse kruisingen. De kruising tussen de S200 en de Doctor Aletta Jacobsweg (complex Madurodam) en de kruising tussen de S200 en de Raamweg (complex Wittebrug).
Renovatie & constructieve werkzaamheden
De viaducten zijn al een stuk ouder dan de 16 jaar oude tunnel. Ze zijn gebouwd rond het einde van de jaren zestig en zijn ook aan renovatie toe. Strukton gaat daar voornamelijk constructieve werkzaamheden uitvoeren, wat inhoudt: nieuwe opleggingen, nieuwe voegen, schilderwerk, betonrenovatie en nieuw asfalt.
Hoewel het voelt alsof de tunnel nog nieuw is, is de tunnel toch al bijna 16 jaar oud en toe aan een grote renovatie. Verschillende verkeers- en tunneltechnische installaties zijn aan het einde van hun levensduur en moeten vervangen worden. Het gaat om meer dan 40 verschillende soorten installaties. Samen met partners als ICT Netherlands, Krenvoord en Schréder zal Strukton deze werkzaamheden uitvoeren.
Naast de besturing en installaties wordt ook het asfalt vervangen en wordt de gehele wand gerenoveerd. Projectmanager Coen van Ommen: “De tunnel is een geboorde cilindervormige tunnel. Voor de brandveiligheid is op de betonconstructie een brandwerende bekleding aangebracht. Wat onze opdrachtgever, gemeente Den Haag, de afgelopen 16 jaar heeft gezien, is dat die laag niet goed te onderhouden is door de grovere afwerking; hiervoor is veel tussentijds herstelwerk nodig.” En daar heeft Strukton een goede oplossing voor uitgedacht in samenwerking met Partner Vlasman: freesmachines worden ingezet om de wandafwerking glad te maken waardoor een beter te onderhouden wand ontstaat.
“We zijn momenteel bezig met het afronden van het definitief ontwerp, wat gepland staat voor augustus van dit jaar. Dit houdt in dat we alle technische details en specificaties vastleggen die nodig zijn voor de uitvoering van het project,” zegt Van Ommen. “En dat gaat goed!” vervolgt hij. “De samenwerking met de gemeente Den Haag verloopt prettig en in goede afstemming, wat essentieel is voor de complexe en omvangrijke aard van dit project.”
Na de afronding van de werkzaamheden zal Strukton de tunnel 15 jaar lang onderhouden.
De Hubertustunnel is sinds 2008 in gebruik. De tunnel is bijna 16 jaar oud en toe aan een grote renovatie. Verschillende installaties en systemen zijn aan het eind van hun levensduur en aan vervanging toe. Dat geldt ook voor de tunnelwanden en het asfalt.
Lees hier de projectpagina van gemeente Den HaagStrukton focust zich steeds meer op datgene waarmee het de meeste waarde biedt, zoals het renoveren en onderhouden van tunnels. Deze complexe objecten vragen om een multidisciplinaire aanpak. Het doel: een maximaal beschikbare, betrouwbare en altijd veilige ondergrondse verbinding.
Lees hier het Cobouw artikel