Bekijk alle projecten

Emissieloze bouwplaats Vrije Kruising Dijksgracht in Amsterdam

Strukton werkt in opdracht van ProRail aan de verbetering van het spoor ten oosten van Station Amsterdam Centraal. Hier wordt een 130 meter lange tunnel gebouwd voor twee sporen, terwijl er vier sporen overheen zullen lopen. Door het wisselvrij maken van dit gedeelte wordt de spoorcapaciteit vergroot.

Bijzonder aan dit project is dat de bouwplaats geen gewone bouwplaats is. Strukton streeft er namelijk naar om deze locatie zo duurzaam mogelijk te maken, een zogenaamde emissieloze bouwplaats. Dit betekent dat de uitstoot van schadelijke stoffen tot een minimum wordt beperkt. Voor het plan ‘Zero emissie bouwplaats’ behaalde Strukton een tien in de aanbesteding.

"Het betonwerk van de tunnel is een eind op weg"

“Het betonwerk van de tunnel is een eind op weg,” vertelt senior-werkvoorbereider Mike Smit.“ Tot het najaar bouwen we de eerste vier delen van de tunnel helemaal af, we sluiten de tunnel aan op de grondkeringen en maken de inrichting van de eerste inrit. In fase twee bouwen we het laatste deel van de tunnel en in fase drie leggen we de omliggende groenzone aan. In de bouwtijd van zeven jaar blijven we volgens ons plan ‘Zero emissie bouwplaats’ verduurzamen.”

Blijven verduurzamen op de Zero emissie bouwplaats

Alle machines op de emissieloze bouwplaats draaien op HVO100-brandstof, een synthetische biodiesel met aanzienlijk minder uitstoot dan gewone diesel. Zusterbedrijf Terracon gebruikte deze groene diesel voor het boren van de grote funderingspalen. Daarnaast werd er ook een elektrische groutinstallatie ingezet. “In elke fase zetten we meer elektrisch materieel in: zo’n 50 procent in 2026/2027 en voor 2028/2029 is onze ambitie om 100 procent elektrisch te werken.

Daar hebben we onze partners voor nodig, maar de ontwikkelingen gaan zo hard dat die stappen steeds haalbaarder worden. Kleine machines zoals trilnaalden zijn al elektrisch en de hoogwerkers ook. We gebruikten een hybride graafkraan en van leverancier Sarens hebben we een elektrische telekraan in gebruik, één van de eerste in Europa.” aldus Smit.

Een mooie duurzame samenwerking

ProRail en Strukton kiezen in elke fase van het project samen de beste oplossing en daar komen duurzame resultaten uit: er worden zo min mogelijk materialen zoals beton en wapening gebruikt, grondkerende constructies van gewapende grond vervangen milieubelastende stalen damwanden, en afgegraven grond wordt zoveel mogelijk ter plaatse hergebruikt. Deze inspanningen worden ondersteund door zusterbedrijven Terracon, GBN-Groep, Molhoek-CCT en Antea Groep.

Hinderbeperking op de Dijksgracht: “We hebben geen klacht ontvangen”

Strukton Infra Specials omgevingsmanager Petri Brink vertelt hoe prettig ProRail, de gemeente en Strukton samen de hinderbeperking oppakken. “De verantwoordelijkheid om de omgeving te informeren en niet te overladen met activiteiten doen we samen en dat levert tevreden omwonenden op.” Strukton informeert omwonenden over nieuwe activiteiten met eventuele overlast voordat ze plaatsvinden, vertelt Brink, waaronder het hotel naast de bouwplaats en de omliggende woonboten. Brink heeft alle woonbootbewoners zelfs persoonlijk verteld wat ze gingen doen en dat werd erg gewaardeerd. Ook is er wekelijks contact met het naastgelegen hotel “We hebben geen klachten ontvangen,” aldus de omgevingsmanager.

Quote icon Ons plan was ambitieus, maar we maken het samen met onze partners in de volle breedte waar Quote icon

Mike Smit

“Een leuke puzzel”

Brink: “We hebben kennis van civiel en spoor en de hoge veiligheidsnormen. We hebben specialistische bedrijven in huis en ervaring op vergelijkbare PHS-projecten, zoals het spoortracé Rijswijk-Rotterdam. Dit alles zetten we graag in om de complexe opgaven te realiseren. De open samenwerking met ProRail en onze partners zien we daarvoor als cruciaal. We hebben elkaar nodig.”

Elke maand rapporteert Strukton over de CO2- uitstoot die nu al zo’n 95 procent minder is dan bij traditioneel bouwen. “Ons plan was ambitieus, maar we maken het samen met onze partners in de volle breedte waar”, verteld Smit. “Natuurlijk kost het soms extra moeite, maar het is ook gewoon een leuke puzzel om het voor elkaar te krijgen.”

Vragen?

Petri Brink

Omgevingsmanagement


+31 30 2486911

Meer over duurzame infrastructuur

De infrastructuur van de toekomst gaat niet alleen over bereikbaarheid en mobiliteit. Het gaat ook over leefbaarheid voor huidige en toekomstige generaties. Duurzame infrastructuur gaat bijvoorbeeld over circulair asfalt en slimme verkeerssystemen.

Duurzaamheid

Nog niet uitgelezen?

Project

De komende jaren aan de slag op station Amsterdam Centraal

Lees meer
Lees meer over De komende jaren aan de slag op station Amsterdam Centraal

Project

Groningen station klaar voor meer reizigers

Lees meer
Lees meer over Groningen station klaar voor meer reizigers

Project

Samenwerking als sleutel voor integrale spoorprojecten

Lees meer
Lees meer over Samenwerking als sleutel voor integrale spoorprojecten
Al onze projecten