Project
De komende periode zullen we tijdelijk van de locatie vertrekken voor een periode van zes maanden. In deze tijd dragen we de sleutel van de bouwplaats over aan Dura Vermeer, zodat zij de spoorbakken over de tunnel kunnen realiseren. Eind mei keren wij terug om verder te werken aan tunnelmoot 5 en de noordelijke inrit, die we volledig zullen inrichten, inclusief de taluds.
Op de Dijksgracht in Amsterdam werken wij samen met opdrachtgever ProRail aan een zogenaamde ‘vrije spoorkruising’. Dit betekent dat de sporen in de tunnel onder de andere sporen door gaan lopen, waardoor treinen niet meer op elkaar hoeven te wachten en Amsterdam centraal beter bereikbaar wordt.
In de afgelopen twee jaar hebben wij als aannemer veel werk verricht op de Dijksgracht. Zo hebben we in hoog tempo een deel van de ongelijkvloerse kruising gebouwd. Ons doel om emissieloos te bouwen hebben we meer dan waargemaakt door volledig gebruik te maken van HVO-100 brandstof en meer elektrisch materieel in te zetten dan aanvankelijk gepland waaronder de eerste elektrische telescoopkraan van Nederland. Daarnaast hebben we de taludtrappen vervaardigd met behulp van 3D-geprinte prefab onderdelen. Dit leidde tot maar liefst 60% minder CO₂-uitstoot—cijfers waar we trots op mogen zijn!
De zuidelijke inrit is inmiddels ingericht, waarbij de taluds zijn ingezaaid. Met deze duurzame en innovatieve aanpak blijven we vooruitgang boeken op de Dijksgracht, en we kijken ernaar uit om volgend jaar weer terug te keren.