Artikel
Voor de reizigers op station Amsterdam Centraal zijn de werkzaamheden in de oostelijke reizigerstunnel nagenoeg onzichtbaar. Maar achter de bouwschermen gebeurt een hoop, zoals het uitzoeken en verleggen van de kabels en leidingen. Op dit moment zijn we druk bezig met de verbouwing van Amsterdam Centraal vanuit het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) in opdracht van ProRail. Patrick Robben (Projectleider Installaties), Rene Jansen (Uitvoerder) en Wouter Macaré (Werkvoorbereider) vertellen hier meer over.
“Momenteel zijn we met het team druk bezig met het uitzoeken, installeren en saneren van de kabels en leidingen binnen station Amsterdam Centraal in opdracht van ProRail. Met saneren bedoelen we het verwijderen van kabels zonder functie. De gerealiseerde stalen kabelbrug zorgt ervoor dat de kabels en leidingen goed beschermd blijven tijdens de sloopwerkzaamheden. Zo blijven we werken, terwijl het station geopend blijft”, vertelt Patrick.
“De kabels en leidingen lopen als een soort slagader door Amsterdam Centraal. Ze zorgen ervoor dat allerlei functies binnenin het station goed blijven werken en dat het station veilig blijft. Denk aan brandmeldinstallaties, omroepinstallaties, verlichting en de borden die aangeven hoe laat de trein vertrekt. Maar ook het gas, water en licht voor de winkels op het station.
Naast de Oosttunnel loopt een kabels- en leidingentunnel waar alle installaties doorheen lopen. Wij verleggen de kabels en leidingen, waarbij deze ontvlecht, doorgehaald en omgelast moeten worden. Tijdens het ontvlechten van de kabels is maar weinig tijd, omdat deze allemaal in gebruik zijn. En bij een langdurige onderbreking komt de bedrijfsvoering van het station in het geding”, legt Wouter uit.
Werken op Amsterdam Centraal is uitdagend en heel bijzonder
“Daarom stemmen we goed af met de NS, de installatieverantwoordelijke en de onderhoudspartijen. Verder kennen we de weg: Rene heeft eerder onderhoud gedaan op Amsterdam Centraal aan de laagspanningsinstallaties, liften en roltrappen”. René vult aan: “Ook is het erg belangrijk dat de kabel spanningsloos is in verband met de veiligheid van de reizigers en binnen het werkgebied.
“Door alle sloopgebieden heen moeten de kabels en leidingen in stand gehouden worden. Dat komt omdat we bouwen in het ritme van bakfases, vanaf het IJ naar de stadskant toe. Tijdens elke bakfase werken we aan de bijbehorende installatie. Over een paar jaar zijn we bezig met de nieuwe technische ruimtes. De eerste twee bakken zijn dan al voorzien van installaties en worden gevoed vanuit de tijdelijke installatie. Het is een hele grote puzzel om de installatie te matchen met de fasering”, legt Wouter uit.
Patrick: “Werken op Amsterdam Centraal is dus uitdagend, maar ook heel bijzonder. Laatst liep ik met Rene op het werk, hij kent de weg binnen het werk goed. We volgden een kabel door een klein luikje. Daarna kwamen we in een ruimte waarbij ik wel 6 meter in de hoogte kon kijken! Echt bijzonder om daar te zijn.”
Kom alles te weten over dit mooie project in hartje Amsterdam
ga naar de projectpagina