Bekijk alle projecten

De Brug bij Ewijk kan weer 30 jaar vooruit

Een bijzonder project vraagt om een specialistische aanpak

De Tacitusbrug bij Ewijk over de Waal is één van de drukste verkeersknooppunten van Nederland. Als onderdeel van een omvangrijk renovatieprogramma is de 1 kilometer lange tuibrug volledig gerenoveerd. De brug voldeed na veertig jaar namelijk niet meer aan de eisen van deze tijd. Zo toonde het stalen brugdek tekenen van vermoeiing, had de draagconstructie te lijden onder de toegenomen verkeersdruk en als hoofdroute voor het scheepvaartverkeer voldeed de doorvaarthoogte van de brug niet meer aan de Europese norm.

De Tacitusbrug kan in haar tweede leven beter tegen de druk van het verkeer

De renovatie van de brug is integraal aangepakt. De brugkoker is intern met staal versterkt om de toegenomen belasting op te vangen. Dankzij HogeSterkteBeton (HSB) wordt de belasting beter verdeeld, waardoor het stalen dek beter bestand is tegen vermoeiing en de levensduur van de brug is – mede dankzij de nieuwe tuien, drielaagsverfbeurt en dubbellaags-ZOAB – met minimaal dertig jaar verlengd. Om aan de Europese norm voor de doorvaarhoogte van het scheepvaartverkeer te voldoen, is de brug 110 centimeter opgevijzeld.

Fabriek onder de weg

Belangrijk onderdeel van het project was de staalversterking van de draagconstructie. In de brugkoker onder het wegdek is hiervoor een fabrieksachtige omgeving ingericht. Met een loopband over de volle lengte om tot 600 kilo zware staalplaten te transporteren, een airco voor de afvoer van lasrook, verlichting en communicatie voor de veiligheid van de medewerkers. Bij de lasoperaties is 1200 ton staal in de draagconstructie verwerkt.

De Tacitusbrug is niet alleen belangrijk voor het wegverkeer over de A50, maar overspant ook een hoofdvaarroute. Om aan de Europese norm voor de doorvaarhoogte van het scheepvaartverkeer te voldoen, is de brug 110 centimeter opgevijzeld. Vooraf verwijderden we ter vermindering van het gewicht de asfaltoverlaging en is de brug intern versterkt. Daarna is met hydraulische vijzels onder alle steunpunten de brug in stappen op de gewenste hoogte gebracht.

Een unieke methode

De Tacitusbrug is een unieke brug met slechts twee pylonen en vier tuien. Om die te vervangen, hebben we als eerste in Europa een bijzondere methode gebruikt. De oude tuien bestonden uit één enkele kabel. Onze nieuwe tuien bestaan uit meerdere, zeer sterke kabels. Deze paralle strengen kunnen we individueel naspannen en vervangen. Onderhoud is daardoor eenvoudiger en de weggebruiker ervaart minder hinder.

Meer lezen?

Project

De Hoornsebrug

Lees meer
Lees meer over De Hoornsebrug

Project

HogeSterkteBeton voor de brug bij Günthersdorf

Lees meer
Lees meer over HogeSterkteBeton voor de brug bij Günthersdorf

Project

SUREbridge Hardenberg

Lees meer
Lees meer over SUREbridge Hardenberg
Al onze projecten