Bekijk alle projecten

HogeSterkteBeton voor de brug bij Günthersdorf

Door HSB toe te passen, kunnen we in zo'n 12 uur tijd, de levensduur van een brug met zo'n 30 jaar verlengen.

Langere levensduur voor oude staalbruggen. Tussen Leipzig en Günthersdorf kan de oude stalen brug dankzij een in verhouding kleine ingreep, nu weer 30 jaar langer mee. Strukton Civiel versterkte de staalconstructie met hogesterktebeton, in combinatie met Duitse partner Leonard Weiss. Deze slimme renovatie is een stuk duurzamer, sneller en goedkoper dan nieuwbouw. Aanleiding voor dit Duitse project was de eerdere succesvolle renovatie van de Rheinbrücke Maxau bij Karlsruhe.

De kracht van HSB

Het vrachtvervoer en de belasting per vrachtwagen zijn in de loop der jaren flink toegenomen. Dit betekent meer risico op vermoeiingsscheuren in de stalen dekplaat. Door het asfalt te vervangen door HSB neemt de spanning in de dekplaat met wel 80 tot 90% af, zonder dat er extra gewicht op de brug komt. Dit is interessant voor honderden stalen bruggen die in de jaren ‘60 en ‘70 in de vorige eeuw in Europa zijn gebouwd, want vervanging is daardoor niet nodig.

Met mens en machine de grens over

De Autobahn tussen Leipzig en Günthersdorf is na de val van de muur verbreed. De bestaande stalen brug kreeg er begin jaren ’90 een betonnen zusje bij. Van het bovendek is dus bijna niet op te merken dat het hier om 2 bruggen gaat, maar de scheuren in het wegdek laten anders zien. De hechtlaag is al eerder aangebracht door partner Boldit. Leonard Weiss en Strukton Civiel zorgden in combinatie voor het HSB van de staalbrug. Dit project was onderdeel van het groot onderhoud aan de snelweg A9 nabij Leipzig en heeft er in korte tijd voor gezorgd dat de brug weer een lange tijd mee kan. Waarom wij met ons team aan specialisten, materiaal en machines deze reis afleggen? Simpel gezegd, omdat niemand anders dit kan. Wij hebben een unieke machine ontwikkeld voor het aanbrengen van HSB, waarmee we met onze specialisten binnen korte tijd optimaal resultaat kunnen garanderen.

Quote icon Wanneer de machine loopt en het team geconcentreerd aan het werk is... Dat is magisch. Quote icon

Peter van Westendorp - Directeur SIMP

Hoop voor de V&R opgave

We staan niet alleen in Nederland, maar ook in het buitenland voor een enorme uitdaging als het gaat om het vervangen en renoveren van alle bruggen in het wegdek. Dat vraagt om vakmanschap. Met onze toepassing van HSB bieden we een snelle, efficiënte oplossing, in binnen, én buitenland. Als partner en kennisdeler denken we graag mee aan de oplossing, waarbij we kunnen putten uit onze ervaringen.

Meer lezen over ons beton?

Project

Weerwaterbrug Almere

Lees meer
Lees meer over Weerwaterbrug Almere

Project

Vervanging 17 bruggen waterschap Noorderzijlvest

Lees meer
Lees meer over Vervanging 17 bruggen waterschap Noorderzijlvest
Al onze projecten