Bekijk alle projecten

Een snellere doorstroom rondom Delft en Rijswijk

De werkzaamheden buiten zijn in november 2019 gestart. Eind 2024 zijn de laatste kunstwerken opgeleverd.

Het aantal reizigers dat jaarlijks de trein pakt neemt toe en dit zal de komende jaren alleen maar blijven stijgen. Een goed teken, want de trein is nog altijd een van de meest duurzame vormen van reizen. Tegelijkertijd vraagt dit iets van de routes tussen de grote steden en verbindingen binnen de steden. Vanuit het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Rijswijk – Rotterdam werkt Strukton de komende jaren in opdracht van ProRail aan de benodigde faciliteiten om de reizigers nog sneller en veiliger van A naar B te kunnen brengen.

Wat wordt er gerealiseerd?

Spoorverdubbeling

De reiziger hoeft straks niet meer op de klok te kijken, binnen een paar minuten komt de volgende trein voorrijden. Tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal gaan per richting acht Intercity’s en zes Sprinters per uur rijden. Ook komt er meer spoorcapaciteit voor goederenvervoer op dit traject. Om dit te kunnen realiseren, wordt het spoor tussen Rijswijk en Delft Zuid verdubbeld van twee naar vier sporen. Verder worden tussen Delft Zuid en Rotterdam de seinen verbeterd.

De brug over de Kerstanjewetering

De spoorbrug op de grens van Rijswijk en Delft maakt plaats voor een brug die geschikt is voor vier sporen. De nieuwe brug krijgt een doorvaarhoogte van 1.80 m zodat pleziervaartuigen er gemakkelijk onderdoor kunnen.

Nieuwe onderdoorgang Rijswijk

In Rijswijk wordt een onderdoorgang aangelegd ter vervanging van overweg ’t Haantje. Dat is veiliger en zorgt voor een betere doorstroming. De nieuwe onderdoorgang is gerealiseerd op 250 meter ten noorden van de huidige overweg. Op de locatie van de huidige overweg is een spoortoegang voor hulpdiensten en spooraannemers gebouwd.

Het nieuwe station Delft Campus

Station Delft Zuid is volledig vernieuwd en omgebouwd tot het eerste energieneutrale station van Nederland. Het station heeft een dak van zonnepanelen. Naast dat het station verbouwd is heeft het ook een nieuwe naam gekregen: station Delft Campus. Strukton is verantwoordelijk voor de bouw van de kap, inclusief zonnecellen en de aansluiting op het energienet. Met als extra bijkomend voordeel voor de reiziger dat zij straks niet meer verregenen. Het nieuwe station Delft Campus is door de komst van liften straks ook toegankelijk voor reizigers met een functiebeperking. Door de aanleg van een nieuwe fiets- en voetgangerstunnel, met directe toegang tot de perrons, is een veilige verbinding tussen de west- en oostzijde van het station gerealiseerd. De huidige zijperrons zijn vervangen door twee eilandperrons. Ook is bijvoorbeeld de Technische Universiteit Delft nu beter bereikbaar.

De omgeving als succesfactor

De omvang van dit project heeft tijdens de uitvoering logischer wijs gevolgen gehad voor zowel de reiziger als voor omwonenden. Toch is er alles aan gedaan om de overlast tot het minimum te beperken. Zo werd door een slimme fasering en uitvoeringsmethode de overlast voor de reizigers op station Delft Campus van twee jaar teruggebracht naar een half jaar. Ook bleven we continu in gesprek met omwonenden en is er een informatiepunt ingericht.

Samen op weg naar een duurzame toekomst

Onderdeel van een programma

Het project is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) en valt onder de verantwoordelijkheid van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het project wordt gefinancierd door het ministerie, met bijdragen van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, de provincie Zuid-Holland en de gemeenten Rijswijk en Delft.

Martin Bos

Directeur Rail-Civiel (spoortunnels)


+31 6 53379445

Meer lezen?

Artikel

PHS Rijswijk – Rotterdam: de finish is in zicht

Lees meer
Lees meer over PHS Rijswijk – Rotterdam: de finish is in zicht

Artikel

Best Presterende Bouwplaats Award voor project PHS Rijswijk-Delft Campus

Lees meer
Lees meer over Best Presterende Bouwplaats Award voor project PHS Rijswijk-Delft Campus

Project

De komende jaren aan de slag op station Amsterdam Centraal

Lees meer
Lees meer over De komende jaren aan de slag op station Amsterdam Centraal
Al onze projecten