Artikel
Steeds meer mensen reizen van en via station Groningen. Elke dag stappen er 33.000 mensen in of uit de trein en dit aantal groeit naar schatting naar 44.000 in 2030. Om Groningen klaar te maken voor de toekomst wordt er flink gewerkt aan het station en de omgeving.
Strukton voert het werk uit voor opdrachtgever ProRail die mede namens de provincie en Gemeente Groningen gedelegeerd is. Samen met verschillende Strukton-bedrijven en externe partners wordt de grote klus geklaard. Het werk bestaat onder andere uit de bouw van een reizigerspassage, een fietsenkelder, meer en langere treinperrons, een nieuw busstation en buschauffeurs-/installatiegebouw, een bustunnel, een fietstunnel en een kiss and ride.
Samen met verschillende Strukton-bedrijven en externe partners wordt de grote klus geklaard
De twee enorme bouwkuipen die het project kenmerken dienen voor de realisatie van de reizigerspassage en de fietsenkelder, die door het ontwerpvoorstel van Strukton niet meer in L-vorm naast elkaar komen, maar in een diepe betonbak tot wel 12,5-meter diep onder elkaar. In deze bouwputten aan weerszijden van het spoor wordt momenteel gewerkt.
Contouren van het nieuwe station steeds beter zichtbaar
Afgelopen februari is Strukton begonnen met de bouwkundige afbouw van sommige onderdelen van het project, waaronder: de reizigerspassage, de fietsenkelder en het buschauffeurs-/installatiegebouw. Een onderdeel van de bouwkundige afbouw is het kunstwerk van Gabriel Lester, wat de muren van zowel de reizigerspassage als de fietsenkelder zal zieren. Het kunstwerk van Lester is geïnspireerd op de wolkendekens van het Groningse Ommeland en wordt gecreëerd door de stenen tijdens het metselwerk gedraaid te plaatsen.
Ook bij de fietsenstalling op de -2 verdieping, waar plaats zal zijn voor wel vijf- tot zevenduizend fietsen, is het metselwerk begonnen en zijn de trappen van en naar de reizigerspassage geplaatst. Met speciale rolpaden, ook wel tapis roulant genoemd, kunnen fietsliefhebbers in de toekomst met de fiets aan de hand gemakkelijk van boven naar beneden gaan.
Door de start van de bouwkundige afbouw worden de contouren van het nieuwe station steeds beter zichtbaar en komen we elke dag een stapje dichterbij het eindresultaat.
Omdat de afbouw in de reizigerspassage van start is, is het kunstwerk van Lester al enigszins te zien op de muren, herken jij de wolken al?
Het busstation wordt verplaatst naar de achterkant van het stationsgebouw waardoor de bussen het spoor moeten kruisen. Om dit mogelijk te maken, wordt een busonderdoorgang gerealiseerd. Neem in de video een kijkje achter de schermen om te zien hoe we dit aanpakken!
Ons einddoel is een nieuw treinstation met een prachtige ondergrondse passage, waar reizigers vanuit een nog aan te leggen park zo inlopen, en meer spoorcapaciteit waardoor nieuwe bestemmingen bereikbaar worden, zowel in de regio als in Noord-Nederland.
Diverse Strukton-bedrijven zijn bij de verbouwing van Hoofdstation Groningen betrokken:
Strukton Rail: nieuw opstelterrein De Vork in Haren, spoorverlegging, spoorbouw en spoorkoppeling
Molhoek-CCT: perronsloop en perronbouw
Strukton Prefab Beton: prefab elementen voor de treinperrons
Strukton Milieutechniek: grondsanering en monitoring van vervuilingen
Antea Group: vergunningen, archeologisch onderzoek en ontwerp bustunnel
Unihorn: maatvoering
Geocon: monitoring van grondwater, geluid, trillingen en eventuele verzakkingen van het monumentale stationsgebouw
GBN Groep: coördinatie van de grondstromen, hergebruik van grond en aanvoer van gerecyclede spoorballast
"Met Groningen Spoorzone werken we aan de bereikbaarheid van Groningen. Dat doen we door een betere OV-verbinding en een aantrekkelijker station te realiseren. Hiervoor zijn forse ingrepen nodig aan het spoor en het station"
Lees hier meer over dit mooie project!