Bekijk alle artikelen

Het laatste spoordek is gestort op Hoofdstation Groningen

Geweldig nieuws! Op maandag 6 mei 2024 is het laatste spoordek gestort, wat een belangrijke mijlpaal markeert voor ons project. In totaal is er 660m³ beton gebruikt voor spoordek 103-104. Hiermee is de betonconstructie van alle vier spoordekken en twee busdekken voltooid, waardoor we steeds dichter bij het afronden van alle betonwerkzaamheden op het reizigersplein komen.

Wat is een spoordek?

Het is een betonnen constructie die speciaal is ontworpen om treinen te huisvesten op het station. Het wordt gerealiseerd door het plaatsen van ondersteuning, daarna bekisting, waarin wapening en voorspankanalen wordt aangebracht. Zodra de bekisting en wapening gereed en de voorspankabels ingeschoten zijn, wordt het beton gestort. Na het storten van het beton worden de voorspankabels aangespannen. Voorspanning in beton is als een extra stevigheid die wordt toegevoegd. Vergelijk het met het aanspannen van een elastiek voordat je iets vastbindt. Bij het spoordek wordt dit in drie fasen gedaan: eerst 10%, dan 50%, en uiteindelijk 100% van de maximale spanning. Dit proces versterkt geleidelijk het beton, waardoor het bestand is tegen meer belastingen en scheurvorming wordt geminimaliseerd. De combinatie van wapening, voorspanning en beton zorgt dus voor een sterke constructie om zowel rijdende als stilstaande treinen te dragen.

Hoe worden de logistieke uitdagingen opgelost?

Het realiseren van deze stort was een logistieke uitdaging waarvoor zorgvuldige voorbereiding nodig was, zowel in de planning als de uitvoering. Een van de grootste uitdagingen was de locatie van het laatste betonwerk, inclusief het spoordek. De laatste betonwerkzaamheden bevinden zich in fase 2. Deze fase bevindt zich midden tussen de in dienst zijnde perrons en reizigers op het station.

Voor het bereiken van fase 2 zijn er twee hulpconstructies realiseert aan beide zijdes van de bouwkuip. Aan de oostzijde een hulpbrug en aan de westzijde een hulpbordes speciaal ontworpen voor torenkranen en betonpompen. Tijdens een stort als maandag 6 mei verschijnen er maar liefst 4 betonpompen op het werk. Aan de oostzijde één betonpomp onder de hulpbrug en één betonpomp op de hulpbrug. Aan de westzijde één betonpomp tussen stijgpunt 3 en 5 en één betonpomp op het hulpbordes. Op deze manier kunnen de betonmixer de betonpompen gemakkelijk bereik en wordt het beton door leidingen doorgepompt naar het spoordek.

Vragen?

Paula Bongertman

Omgevingsmanager


(0)6 53 30 58 06

Nog niet uitgelezen?

Project

Groningen station klaar voor meer reizigers

Lees meer
Lees meer over Groningen station klaar voor meer reizigers

Artikel

Hoofdstation Groningen: regie over vele bouwstromen

Lees meer
Lees meer over Hoofdstation Groningen: regie over vele bouwstromen

Artikel

Station Groningen Europark beter bereikbaar

Lees meer
Lees meer over Station Groningen Europark beter bereikbaar
Al onze projecten