Project
Grootschalige spooraanpassingen zijn een kolfje naar ons hand. Denk aan het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) of omvangrijke bereikbaarheidsprojecten die ProRail op de agenda heeft staan.
Grootschalige spooraanpassingen zijn een kolfje naar ons hand. Denk aan het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) of omvangrijke bereikbaarheidsprojecten die ProRail op de agenda heeft staan. De verbreding van het spoor leidt dan tot vele civiele aanpassingen die we in z’n geheel kunnen oppakken.
Zo hebben we voor PHS tussen Rijswijk en Delft Zuid gezorgd voor spoorverdubbeling en betere seinen. We bouwden Station Delft Campus, het eerste energieneutrale station van Nederland, met een nieuwe fiets- en voetgangerstunnel. Overweg ’t Haantje in Rijswijk kreeg een nieuwe onderdoorgang vanwege veiligheid en doorstroming en de spoorbrug over de Kerstanjewetering is vervangen door een bredere constructie. Dankzij 4D-planning hebben we de treinvrije periodes optimaal benut. Dankzij een slimme fasering en uitvoeringsmethode hebben we de overlast voor de reizigers op station Delft Campus met 1,5 jaar verminderd.
Een ander prachtig voorbeeld is het project Groningen Spoorzone om de spoorcapaciteit te vergroten en de OV-verbinding met de stad te verbeteren. We zorgden met al onze specialismen voor een nieuw opstelterrein en extra en langere perrons, voor een extra spoor en het doorkoppelen van sporen. Bovendien namen we het nieuwe busstation met een bustunnel voor onze rekening, evenals de ondergrondse fietsenstalling, de fietstunnel en de ondergrondse voetgangerspassage.
Design & build-projecten als dit zijn een technische en logistieke puzzel met veel aandacht voor ontwerpoptimalisatie, veiligheid, duurzaamheid en hinderbeperking. Denk aan een zorgvuldig uitgestippelde aanvoerroute, duurzame energievoorzieningen op de bouwplaats, hergebruik van grond en gerecyclede spoorballast.