De bouw van een fietsbrug van hergebruikt biologisch materiaal over het Van Harinxmakanaal bij Ritsumasyl gaat door. De provincie heeft geld vrijgegeven voor een zogenoemde biobased composiet-brug. Deze brug is een primeur voor Nederland. Een team, bestaande uit provincie, aannemer Reef Infra-Spie en composietproducent Infra Composites, heeft een innovatief en uitdagend ontwikkelingstraject doorlopen. Hierbij is nauw samengewerkt met het onderwijs (Green PAC).
Ritsumasyl
Het team deed onderzoek naar de toepassing van biobased
composieten in de bruggen-bouw, in combinatie met een variantenstudie van wat
de beste brug is. Dit leidde tot een ontwerp van een draaibrug met een
bio-composiet dek van 22 meter. De dekken zijn voor 80% van duurzaam materiaal,
op basis van vlas. Dat is het nu hoogst haalbare percentage. De brug heeft een
levensduur van 50 jaar. In totaal wordt de brug 66 meter lang.
Circulaire
economie
Gedeputeerde Michiel Schrier: “We hebben hier een prachtig
innovatief proces doorlopen met opdrachtgever, aannemer, producent en
kennisinstellingen. Dat heeft een mooi plan opgeleverd waarin infrastructuur,
circulaire economie, innovatie en kennisontwikkeling samenkomen. Daar mogen we
als provincie trots op zijn.” De bouw start medio 2018.
De totale investering is € 6,6 miljoen. Europa
betaalt mee. Wereldwijd (alleen in Nederland) zijn slechts twee van deze
bruggen gemaakt, met een beperkte overspanning, in een park. De brug van
Ritsumasyl is de eerste van zijn soort in het openbare wegennet en over een
kanaal voor beroepsvaart.
Vakprijs
Het project heeft nu al erkenning gekregen in een wedstrijd
binnen bouwbedrijf Strukton. De prijs is door een vakjury toegekend op basis
van innovativiteit, impact op duurzaamheid, opschalingsmogelijkheiden en
samenwerking. Het geldbedrag (€ 5.000) wordt gebruikt voor extra onderzoek bij
de onderwijsinstellingen.
Het project heeft de werknaam DRIVE
meegekregen. Meer informatie op www.drive.frl