Bekijk alle projecten

Weerwaterbrug Almere een 430 meter lang kunstwerk

De Weerwaterbrug verbindt

De Weerwaterbrug is een 430 meter lang kunstwerk en verbindt stadscentrum Almere vanuit het Lumièrepark met de toekomstige Floriadewijk. Een organisch vormgegeven brug die met een lengte van 240 meter overbrugt en over het Weerwater kronkelt. Het ontwerp van de Weerwaterbrug is van Strukton Civiel. Het ontwerp is gekozen door de Almeerders zelf en 71% van de ruim door ruim 3.000 stemmen.

Duurzaam betekent ook het minimaliseren van CO2 -uitstoot tijdens onderhoud.

Strukton Civiel kreeg opdracht voor ontwerp, bouw en twintig jaar onderhoud. Bij de aanbesteding waren drie duurzaamheidseisen: circulaire economie, energieneutrale uitvoering/ exploitatie en duurzame/innovatieve belevingswaarde. Strukton Civiel heeft hier met ontwerpkeuzes, materiaalgebruik en procesaanpak aan beantwoord.

Duurzaam ontwerp

De eerste focus lag op de gebruiksfase: door te kiezen voor een betonnen hoofdconstructie met een robuuste slijtlaag heeft de brug een zeer lange levensduur. Daarna is het beton volledig recyclebaar. Uitgewerkt is een slanke constructie met minimale brugdekdikte waarvoor een beperkte hoeveelheid materialen nodig is. In de uitvoering is hierbij gekozen voor zoveel mogelijk gerecycled beton – onder meer voor de zettingsvrije plaat, de poeren en de landhoofden – en voor gerecycled puin in de funderingspalen van de pijlers.

In de uitvoering is hierbij gekozen voor zoveel mogelijk gerecycled beton – onder meer voor de zettingsvrije plaat, de poeren en de landhoofden – en voor gerecycled puin in de funderingspalen van de pijlers.

Bouwen op het water

Gekozen is voor een methode waarbij de negen pijlers op het water worden gestort. Op de voorbouwlocatie aan de rand van het meer bouwde Strukton Civiel per pijler een betonnen bak met gaten in de bodem, die met een ponton is getransporteerd en over de geheide stalen funderingspalen (vier per pijler) is geplaatst. De bak is waterdicht gemaakt met onderwaterbeton, vervolgens leeggepompt, en was vervolgens de droge ‘bouwkuip’ om de poer en de pijler te bouwen. Deze methode voorkomt het intrillen van damwanden voor een tijdelijke bouwkuip.

Het betondek bestaat uit tien delen van elk circa 25 meter, die – net als de poeren en de pijlers – op het water worden gestort. Alleen de stort van de zettingsvrije plaat van circa 70 meter op het Vogeleiland gebeurt op het land. De stalen ondersteuningsconstructie voor de bekisting wordt ingevaren en elke keer op twee pijlers gepositioneerd. De brugsecties worden aan elkaar aangestort, zodat de brugdelen met elkaar en met de pijlers zijn verbonden, zonder voegovergang. Het werken op het water, met zeer beperkte ruimte bij de aanlandingen, vraagt veel voorbereidend werk met tot in detail uitgewerkte werkplannen.

Duurzaam onderhoud

Duurzaam betekent ook het minimaliseren van CO2 -uitstoot tijdens onderhoud. In het ontwerp is de keuze daarom gevallen op materialen die geen coating of weinig nazorg nodig hebben, zoals onderhoudsarm asfalt. Ook door een minimum aantal voegovergangen zijn veel minder onderhoudsbewegingen nodig. De brug wordt aangelicht zonder de omgeving onnodig te beschijnen en met name de vleermuizen en bevers niet te verstoren. De energie voor deze ledverlichting komt van een duurzame bron: de pergola met zonnepanelen die Strukton Civiel bij de aanlanding in het Lumièrepark zal plaatsen. Voor het afdekken van de energiebehoefte in de uitvoeringsfase vonden gemeente en aannemer samen de oplossing in de vorm van zonnepanelen op een nabijgelegen gymzaal.

Samenwerking

De gemeente roemt de beheerste, rustige uitvoering die een gevolg is van de zorgvuldige voorbereiding. De opdrachtgever is zeer te spreken over de eisenanalyse die Strukton Civiel met alle stakeholders heeft gedaan, waaronder het projectteam van de gemeente, de Floriade-organisatie, het Waterschap, Natuurbescherming en de Waterbeheergroep van ondernemers. De eisen en wensen van alle betrokkenen zijn daardoor goed in beeld gekomen, vertaald in een bijzonder ontwerp en vakkundig beheerst met system engineering.

Meer lezen?

Project

SUREbridge Hardenberg

Lees meer
Lees meer over SUREbridge Hardenberg

Project

Circulaire viaducten met hoogwaardig hergebruik

Lees meer
Lees meer over Circulaire viaducten met hoogwaardig hergebruik

Project

Inschuifoperatie Noorderbrug

Lees meer
Lees meer over Inschuifoperatie Noorderbrug
Al onze projecten