Artikel
Op dit moment zijn we druk bezig met de verbouwing van Amsterdam Centraal vanuit het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) in opdracht van ProRail. Zo maken we het station weer toekomstbestendig. Bij dit project komt ook een hoop logistiek kijken. Hoe zorgen we ervoor dat de aan- en afvoer van materialen van en naar Amsterdam goed verloopt? Dit gaan we regelen vanuit de gecreëerde bouwhub in Maarssen én op de bouwlocatie krijgen we hulp bij het rangeren van een nieuw aangeschafte E-Maxi XL. Met een duurzaam tintje, want deze is volledig elektrisch.
Hoe ziet die logistiek eruit? Een werktrein brengt de wagons met materialen naar Amsterdam Centraal. Vervolgens vindt de logistiek binnen de bouwlocatie plaats met behulp van onze recent aangeschafte 100% elektrisch aangedreven rangeervoertuig de E-Maxi XL. Ter plekke laadt en lost een bovenloopkraan de wagons in het werkgebied. Omdat er maximaal twee wagons onder de bovenloopkraan kunnen, is de E-Maxi XL een veilig hulpmiddel bij het rangeren van deze wagons.
Voor PHS Amsterdam Centraal is de inzet van elektrisch materieel minimaal 50%. De E-Maxi XL is daarom speciaal voor dit project aangeschaft en heeft meerdere voordelen. Middels het door Strukton uitgedachte logistieke plan minimaliseren wij het bouwverkeer en voorkomen we hinder. Ook beperken we de uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof. Daardoor is de E-maxi XL één van de stappen in de richting naar klimaatneutraliteit in 2035. In het voorjaar van 2025 komt de E-maxi XL daadwerkelijk in actie. Uiteraard houden we jullie daarvan op de hoogte!
Het mooiste vind ik dat wat er bedacht is in de tenderfase nu echt vorm krijgt!
Op 19 september vond de technische afname plaats door Jeroen Smoes (Hoofd Machines), hij zorgde ervoor dat de verzekeringen en keuringen in orde waren. Op 7 november vond er een bedieningsinstructie plaats aan Harold van Binsbergen en Thierry Janssen (beide bedienaar E-Maxi op project C11) en Erik de Kruijf (Praktijkbegeleider SREQ). Ook vond op dezelfde dag een sleuteloverdracht plaats van leverancier AMT naar project Amsterdam Centraal C11. “Een feestelijk moment, met heerlijke taart en worstenbroodjes”, aldus Jeroen.
Projectleider Robert Hilhorst nam de sleutel in ontvangst. “Het mooiste vind ik dat wat er bedacht is in de tenderfase zoals het logistieke plan, nu echt vorm krijgt. Dus van brainstormsessie, EMVI-plan tot uitvoering. Dat geeft veel energie!”
Kom alles te weten over dit mooie project in hartje Amsterdam
Ga naar de projectpaginaSamen bouwen aan een duurzame infrastructuur
Ga naar de projectpagina